Twelve-step Suite

Jeg sitter å hører på det nyeste albummet til Dream Theater, Black Clouds & Silver Linings. Jeg merker at jeg hører alt for sjeldent på Dream Theater, fantastisk band. I slutten av sangen «The Shattered Fortress» var det noe jeg kjente igjen, sporet avslutter med åpningen på «The Glass Prison» fra albumet Six Degrees of Inner Turbulence. Det var det første Dream theater platen jeg kjøpte.

Etter å ha forsket litt på nettet har jeg funnet ut at «The Shattered Fortress» er siste del av «Twelve-step Suite» som er en serie med sanger skrevet av Mike Portnoy, sangene hannes handler om hannes erfaringer med alkohol. «Twelve-step» eller De tolv trinn er et et AA program, sangene i «Twelve-step Suite» inneholder de tolv stegene.

The Glass Prison
Dream Theater -Black Clouds & Silver Linings

  • Reflection
  • Restoration
  • Revelation

This Dying Soul

  • Reflections of Reality (Revisited)
  • Release

The Root of All Evil

  • Regret
  • Restitution

Repentance

  • Regret
  • Restitution

The Shattered Fortress

  • Restraint
  • Receive
  • Responsible

Jeg har laget en Spotify playlist med disse sangene Twelve-step Suite. Det er mange referanser mellom sangene, men jeg anbefaler at du hører selv.

Legg igjen en kommentar

